Justice League - Spoiler Review

Gevoed door zijn hernieuwde hoop in de mensheid en geïnspireerd door Superman's offer, schakelt Bruce Wayne (Ben Afleck) de hulp in van zijn nieuwgevonden bondgenote, Diana Prince (Gal Gadot), om een nog grotere vijand te verslaan. Samen werken Batman en Wonder Woman om een team van Metahumans te vinden en rekruteren om tegen dit nieuwe gevaar te vechten. Maar ondanks de formatie van dit nooitgeziene team van helden - Batman, Wonder Woman, Aquaman (Jason Mamoa), Cyborg (Ray Fisher) en The Flash (Ezra Miller) - kan het al te laat zijn om de planeet te redden van een catastrofale aanval.Sinds de start van het huidige DC universum met Man of Steel, heeft er controverse bestaan rond haar films. Met lage scores door kijkers en critici, leek Warner Bros. haar DC films moeilijk van de grond te krijgen. Enthousiasme was er nochtans genoeg. De aanloop naar Batman V Superman: Dawn of Justice was enorm maar uiteindelijk was de film te ongebalanceerd, characterisatie twijfelachtig en werd één van de meest controversiële films van het jaar tussen kijkers en critici. De flop van de volgende film, Suicide Squad, hielp ook niet om ons een beter gevoel te geven. Hoewel de film grappig was en geweldige introductie van personages, was te film uiteindelijk niet van de hoge kwaliteit die ervan verwacht werd. Maar hoop was onderweg in de vorm van Wonder Woman. De film werd spectaculair onthaalt door fans en critici en toonde op het vlak van toon en verhaalopbouw hoe DC verder moest met haar films. Hoewel de film voor mij persoonlijk wat plat viel, zag ik in deze film toch een verbetering ten opzichte van het vorige werk. Maar toch was het afwachten op Justice League om te zien of Warner Bros en DC eindelijk hun pad hadden gevonden.Justice League had dan ook geen gemakkelijk pad. Na Batman V Superman was het pessimisme gestegen en stelden fans het leiderschap van Zack Snyder over het DC universum in vraag. Hoewel er eerst ook een vervolg gepland stond, is daar al een hele tijd niet meer over gesproken en lijkt deze niet meer op de planning te staan. De productie leek nochtans vlot te verlopen tot een drama in de Snyder familie. Door deze familie problemen legde Snyder de film naast zich neer, vrijwillig of niet, en gaf de leiding over aan Jos Whedon, die al benadert was om te consulteren. Whedon schreef materiaal bij en deed uitgebreide reshoots. De film werd stilaan een product van twee aparte regisseurs. Hoewel dit zorgde voor grote vertragingen werd de releasedate in stand gehouden door de bonzen bij Warner Bros om hun bonus niet te verliezen.Ik ben Justice League dan ook binnen gegaan zonder enige verwachtingen, met enkel Batman V Superman in mijn achterhoofd. Dit heeft voor een veel betere ervaring gezorgd dan bij DC films van de voorbije jaren. Justice League was dan ook een entertainende superheldenfilm. Maar meer was het eigenlijk ook niet. Er wordt weeral gevochten om het lot van de wereld terwijl er tegenwoordig, vooral in Marvel, een trend is om het kleiner en persoonlijker te maken. Voor een film met de Justice League moet het natuurlijk groot zijn maar dat is het in de vorige films altijd al geweest waardoor het minder belangrijk aanvoelt. De opbouw van films is één van de zwakkere punten van DC geweest tot nu toe, met een bijna gehaaste tijdslijn. Qua toon is de film wel stukken beter. Er zijn veel meer grappige momenten tussen de drama en vechtscenes maar soms kan het wat te grappig worden wat dan weer verkeerd kan aanvoelen. Hierdoor is de film ook veel kleurrijker geworden.  De verhaalopbouw voelt ook veel beter aan dan in Batman V Superman maar er schijnt nog veel geknipt te zijn geweest, wat het verhaal nog beter had kunnen maken.Met de lichtere toon komen dus ook wat problemen. Hoewel Jos Whedon de film zeker lichter heeft gemaakt qua kleur en toon, kan het soms ook te veel zijn.Sommige grappen van hem komen ook slecht, en vaak seksistisch, over net zoals in Avengers: Age of Ultron het geval was. Zo schijnt hij een grote fan te zijn van de 'grap' om een mannelijk personage in de boezem van een vrouwelijk personage te laten vallen zoals hier gebeurt met The Flash en Wonder Woman én in Age of Ultron met Banner en Black Widow. Dit type grappen die meer bij hem voorkomen, duiden op slechte smaak. Hoewel hij de film zeker ten goede komt, gaat hij soms te ver om Zack Snyder te overklassen. Want niet alle humor komt van Whedon zoals de interactie van Flash in de gevangenis die geschreven was door Snyder.De sterkte van de film is dan ook de personages en de bijhorende acteerprestaties. Elke personage krijgt de tijd om heel wat te tonen. Superman straalt voor de eerste keer echt hoop af, voornamelijk aan het einde van de film. Ook de verwarde en agressieve Superman aan het begin, was sterk geacteerd van Henry Cavill. Van Batman krijgen we ook meer te zien dan zijn duistere kant uit Batman V Superman. Ik vindt Ben Affleck nog altijd een fantastische Batman in tegenstelling tot vele anderen. Gal Gadot vond ik in deze film veel beter als Wonder Woman dan in haar eigen film. Vooral van de naïviteit was ik blij dat deze weg was. The Flash en Aquaman waren twee perfecte toevoegingen die vooral humor brachten maar ook ook hun serieuzere kanten hadden. Cyborg was dan weer de dramatische toevoeging aan de cast hoewel hij naar het einde toe ook wel zijn grappige momenten kreeg. Al deze toevoegingen zijn volgens mij dan ook perfect gecast. Ook de kwaliteit aan zijpersonages met acteurs/actrices zoals Jeremy Irons, Amy Adams, Diane Lane, J.K. Simmons ... probeert de film beter te maken.Zoals eerder al aangehaald is Justice League een entertainende film maar meer ook niet. Het geeft al een beter gevoel maar het eindresultaat is nog niet te best. Het woord dat dan ook veel gebruikt wordt is "proberen". Met alle heisa achter de scene, had de film veel beter kunnen zijn dan wat de kijker uiteindelijk gekregen heeft. Justice League is plezant voor een avondje film maar een topfilm moet de kijker niet verwachten.

The Killing Of A Sacred Deer - Spoiler Review

The Punisher Seizoen 1 - Spoiler Review