The Punisher Seizoen 1 - Spoiler Review

Na wraak te hebben genomen op degenen verantwoordelijk voor de dood van zijn vrouw en kinderen, onthult Frank Castle (Jon Bernthal) een samenzwering die dieper loopt dan enkel de New York criminele onderwereld. Nu gekend doorheen de stad als The Punisher, moet hij de waarheid achterhalen over de onrechtvaardigheden die meer dan alleen zijn familie beïnvloed hebben. Naast het grotere filmuniversum dat Marvel Studio's wist te creëren met de MCU over de voorbije tien jaar, heeft Marvel ook nog succes gekent met haar Netflix series. In vergelijking met de films en de series op ABC zoals Agents of S.H.I.E.L.D. en Agent Carter, konden deze series duisterder en explicieter zijn. Hoewel iedereen blij was met een Daredevil of Jessica Jones werden fans pas echt enthousiast door de introductie van The Punisher in seizoen 2 van Daredevil. De interpretatie van Jon Bernthal was direct de beste die Marvel fans ooit op een scherm hadden gezien en natuurlijk werd er direct om een eigen reeks gevraagd. Deze wens kwam al snel in vervulling. Maar met de recente debatten in Amerika rond wapengeweld, kwam het plot en de rol van The Punisher als anti-hero in vraag. Er werd dus door veel mensen om verschillende redenen uitgekeken naar het debut van The Punisher in zijn eigen Netflix serie. Uiteindelijk is The Punisher over de grote lijn één van de beste reeksen die Marvel ooit op Netflix heeft uitgebracht. De lenget van haar series speelt Marvel op Netflix nog wel altijd parten en het is een punt dat al sinds Jessica Jones in 2015 wordt aangehaald. Met 13 afleveringen zijn er altijd enkele in het begin van de tweede helft van de reeks die het verhaal nogal doen rekken. Eigenlijk kan het verhaal gerust in tien afleveringen vertelt worden maar omdat er per se dertien afleveringen gemaakt moeten worden, voegt de show er extra plotpunten aan toe om tot het gewenste aantal te komen. Het hoofdplot komt letterlijk tot stilstand op deze momenten en heeft wat moeite om terug op gang te komen hierna.De verschillende debatten die een zorg waren voor de première, zijn bijna perfect beantwoord. De serie geeft goed weer wat het effect is van PTSD op soldaten als ze terugkomen van een oorlogsgebied. Niet alleen de gevolgen voor Frank worden getoond maar er is een heel subplot uitbesteed aan de zware gevolgen voor een veteraan, de jonge Lewis gespeeld door Daniel Webber. Hoewel ik geen problemen heb met de manier hoe zijn verhaal is geëindigd in aflevering tien, had ik het wel moeilijk met scenes die zich hierrond afspeelden, met name het wapendebat en de afbeelding van Frank Castle. Door de gewelddadige acties van Lewis ontstaat er een wapen debat met als grootste figuren Karen Page, gespeeld door Deborah Ann Woll, en een senator Stan Ori, gespeeld door Rick Holmes. Hoewel de senator in het debat compleet juiste punten aanhaalt over regulering, blijft Karen Page er tegen in gaan terwijl ze zelf niet helemaal pro wapen is. Dit doet de senator uiteindelijk als de antagonist in die interactie uitschijnen. Dit is een gemiste kans om vooruitgang te maken in een belangrijk debat, zeker in de media, in plaats van goede ideeën nog meer in de hoek te duwen. Met heel het plot van Lewis gedurende afleveringen negen en tien proberen ze Frank ook in een beter licht te stellen ten opzichte van deze radicale persoon. Maar voor mij was dit compleet onnodig aangezien we gedurende de eerste afleveringen genoeg zijn beginnen meeleven met hem en hij al genoeg heeft duidelijk gemaakt waarom hij doet wat hij doet. Ze proberen hem in een beter licht te zetten dan de anti-hero die hij eigenlijk is. En het is juist dat aspect dat de serie interessant maakt.Hoewel Jon Bernthal de ster van de ster van de show is bevat The Punisher nog veel talent dat ook een vermelding verdient. De serie was voor mij een aangename kennismaking met Amber Rose Revah die het personage Dinah Madani vertolkt. Zij maakte de kant van de politie, een element in verhalen dat meestal geforceerd voelt, terug interessant en bracht er leven in. De koppeling met Michael Nathanson als haar partner Sam Stein was één van de betere aspecten van het verhaal. Ebon Moss-Bachrach als Micro was de perfecte tegenspeler voor Jon Bernthal want het bracht Frank ook naar een hoger niveau. In de interacties tussen beide krijgen we het beste uit Jon Bernthal te zien en de meer menselijke kant van Frank Castle. De relatie met zijn familie zorgt ook voor een bijkomende emotionele band. Aan de kant van de antagonisten zien we fantastische performances door Ben Barnes als Billy Russo en Paul Schulze als Rawlins, die met zijn blind oog nogal heel erg op Blofeld uit de James Bond franchise lijkt. Rawlins is de typische overkoepelende slechterik terwijl je met Russo een meer emotionele relatie hebt. Aangezien Russo de serie overleefde , ben ik benieuwd om hem in de toekomst terug te zien. Zoals ik eerder al had aangehaald is het personage Karen Page voor mij problematisch. Hoewel ik wel een fan van het personage ben in Daredevil, begint ze hier als een gedreven personage maar naar het einde van de show begint ze te veel aan de kant van The Punisher te staan. Dit kan op momenten verkeerd overkomen aangezien zij toch als een protagonistisch personage wordt voorgesteld. The Punisher behoort tot de beste Marvel series die Netflix tot nu toe heeft uitgebracht. Hoewel de serie niet perfect is, is het zeker aan te raden om te bekijken. Ik geef The Punisher een 8.5/10.

Justice League - Spoiler Review

The Snowman - Spoiler Review