Thor: Ragnarok - Spoiler Review

In Marvel Studios' "Thor: Ragnarok", geregiseerd door Taika Waititi, is Thor (Chris Hemsworth) gevangen aan de andere kant van het universum zonder zijn machtige hamer en vindt hij zichzelf in een race tegen de klok om terug te keren naar Asgard om Ragnarok te stoppen, de destructie van zijn thuiswereld en het einde van de Asgardische samenleving door een almachtige, nieuwe dreiging, de meedogenloze Hela (Cate Blanchett). Maar eerst moet hij een dodelijke gladiatoren kamp overleven dat hem tegenover een vroegere bondgenoot en mede-Avenger Hulk (Mark Ruffalo) plaatst.geweest om een solo-reeks voor te starten. De regisseur van de eerste Thor film in 2011, Kenneth Branaugh, heeft recent nog vertelt hoe moeilijk en stresserend het was om die eerste film te maken, een film die cruciaal was in het opzetten van de Marvel wereld maar ook op de kosmische schaal. Hoewel de film eerste film heel goed ontvangen werd en het de Marvel Cinematic Universe mee gelanceerd heeft tot het fenomeen dat het nu is, worden de Thor film nog altijd als het kneusje van de klas gezien.  Maar voor mij heeft Thor altijd een speciale plaats in mijn hart. Zijn debuutfilm in 2011 was de eerste Marvel film die ik ook heb gezien in de bioscoop met vrienden. En toen wist ik zelfs nog niet eens dat het een Marvel film was of zelfs dat het een deel was van een groter geheel maar gewoon een film over de Noorse god Thor. Maar omdat ik deze film zo goed vond, ben ik gaan kijken wat er nog allemaal was. Thor was mijn introductie tot een nieuwe wereld van superhelden. Jammer genoeg viel zijn volgende film uit 2013 enorme tegen. En zo denkt de meerderheid er ook over. Thor: The Dark World is de minst geliefde film, naast The Incredible Hulk, van de hele MCU. Als je mensen rankings ziet maken van de MCU prijkt hij altijd onderaan. Hoewel ik de film niet haat, had ik wel meer verwacht. Je voelde dat de donkere en serieuze sfeer die rond Thor begon te hangen niet werkte. Lang werd Thor door iedereen afgeschreven en na The Dark World wilde niemand eigenlijk nog een nieuwe Thor film. Tot Ragnarok.Ik heb altijd al graag meer Hulk willen zien in de MCU en voor velen was de Planet Hulk verhaallijn de manier om dit te krijgen, zeker met wat er gebeurde op het einde van Age of Ultron. Om Hulk in een Thor film te steken was dan ook de perfecte manier om beide personages in een ander licht te zien. Thor speelde zich de voorbije film dan ook altijd af op aarde en de keuze om de hele film buiten de aarde te laten afspelen was een moedige maar nodige keuze om de films weer nieuw leven in te blazen. De aankondiging van Taika Waititi als regisseur was de laatste aanwijzing voor mij en vele fans van de MCU en Thor om eindelijk enthousiast te worden over Ragnarok. Waititi had met zijn komische toon in vorige films, zoals What We Do In The Shadows, al getoond dat hij fantastische film kan maken met een groep van personages. Hoewel dit zijn eerste film werd met een groot budget, was er vertrouwen in een ommekeer voor het personage. Een verandering die samen met Guardians of the Galaxy een kosmisch sfeer zou creëren binnen de MCU met haar kleuren en humor.En Ragnarok brengt dit allemaal. De film kleurrijk en grappig, volgens vele mensen zelfs te grappig omdat het beeld dat ze van Thor hebben nog altijd serieus en donker is. Maar dat werkte niet. De manier waarop Thor echt werkt is als het niet al te serieus wordt genomen. De film bevat dan ook genoeg zware en serieuze momenten maar er is genoeg humor om het niet saai te maken. De film begint dan ook sterk met humor zoals het toneelstuk ter ere vanLoki en choquerende momenten zoals de dood van Odin, de Warriors Three en Mjolnir. Maar naar het einde van de film verliest het de film haar impact een beetje. Ja, er is nog de dood van Skurge en saai wordt het zeker niet maar zo impactvol als het einde van GOTG Vol.2 was het zeker niet. En ik moet zeggen dat ik het toon en de impact van het einde al van ver zag aankomen. Emotioneel impactvol was de film zeker niet voor mij maar hij heeft wel veel gevolgen voor de MCU met de vernietiging van Asgard en de gevolgen voor de personages.De perfomances waren over het algemeen ook fantastisch. Het komische talent van Chris Hemsworth komt fantastisch tot zijn recht, zeker tegenover personages zoals Hulk, Banner, Loki of Korg. De relatie tussen Thor en Loki is wel anders dan in vorige film wat mij niet stoorde zolang ik niet te veel aan de vorige films dacht maar de komische toon zorgde wel deels voor deze verandering. Hulk en Banner worden eindelijk meer een personage en vanaf nu ook apart. Op het einde van de film is hij wel lang afwezig en krijgt hij weinig interactie maar Hulk praat dan ook niet veel. Korg is echt één van mijn favoriete personages en doet fantastisch werk als comic relief net zoals Skurge. Idris Elba kreeg in deze film eindelijk een rol waar hij meer moest doen dan enkel in een kamer staan. Maar zijn scenes waren zo goed; dat ik echt wel meer wil zien van hem én zoals te zien was op het einde van de film gaat dit waarschijnlijk wel gebeuren. Valkyrie daarentegen werkte minder voor mij, vooral in het begin. In geloofde haar hele dronken personage niet wat mij een beetje uit de film haalde. Ik vindt dat Tessa Thompson niet geschikt was voor de rol. Ze is een fantastische actrice want ik vond haar geniaal in Westworld maar die komische kant die nodig was voor sommige scenes, heeft ze niet. Daarom ook dat ik ze beter vond naar het einde van de film toen ze terug meer Valkyrie was in plaats van de Scrapper. Op het vlak van villains werden we echt bedient. Hela was een geloofwaardige en dreigende villain maar tegelijk ook grappig op eens serieuze manier. Het personage had diepgang en werd gespeeld door een actrice perfect voor de rol. Hetzelfde kan gezegd worden over de Grandmaster hoewel hij meer grappig als dreigend was. Met Cate Blanchett en Jeff Goldblum hebben we twee wereldsterren die de MCU diepe villains geeft, die de verhalen vooruit kunnen brengen.Over het algemeen is Thor een Hilarische film dat zichzelf goed weet te balanceren met meer serieuzere tonen. Het verzamelde talent brengt de film en het script op een hoger niveau. Thor Ragnarok geeft weer waar de MCU voor staat: films met een goede balans tussen plezier en impact. De nieuwste Thor film krijgt dan ook een 9/10.

You Were Never Really Here - Spoiler Review

Logan Lucky - Spoiler Review