Logan Lucky - Spoiler Review

In "Logan Lucky", geregisseerd door Steven Soderbergh, zetten de broers Jimmy (Channing Tatum) en Clyde Logan (Adam Driver) samen met hun zus Mellie (Riley Keough), proberend om een familievloek om te keren, uit om een omvangrijke overval te plegen tijdens de legendarische Coca-Cola 600 race op de Charlotte Motor Speedway. Hiervoor schakelen ze de hulp in van berucht bankovervaller Joe Bang (Daniel Craig).Bijna elk filmgenre heeft of had een bloeiperiode waardoor er niet langs te kijken was. Genres zoals de western of de gangster film hebben in de twintigste eeuw veel succes gehad maar zijn daarna stilaan uitgedoofd. Dit betekent niet dat er met deze genres geen films meer gemaakt worden maar ze zijn toch wel duidelijk een randfenomeen geworden. Tegenwoordig zijn het vooral de superhelden of comic films met Marvel en DC, of zelfs de science-fiction films met franchises zoals Star Wars of Star Trek, die het heel goed doen. Maar in het eerste decennium van de eenentwintigste eeuw was er een genre dat gigantisch populair was: de heist film. Dit genre kreeg haar spotlicht door de 2001 film Ocean's Eleven van Steven Soderbergh, ook de regisseur van Logan Lucky. Voor bijna een decennium waren heist films voor producenten één van de favoriete genres, met de Ocean films als het voorbeeld, en het publiek at het allemaal graag op. Ik ben dan ook opgeroeid met dergelijke films en ben er ook altijd een fan van gebleven. de ingenieuze plannen, de spanning of het gaat lukken of niet en meestal op het einde een twist aan het verhaal die meestal voor onze neuzen was uitgevoerd. Maar sinds enkele jaren is dit genre blijkbaar verdwenen met enkel randfenomenen als overschot. Enkel een film zoals Marvel's Ant-man deed nog een poging om de oude glorie van de heist film terug tot leven te brengen. Maar er is hoop voor de toekomst met een film zoals de 2018 film Ocean's Eight en natuurlijk met Logan Lucky.Na Ocean's Thirteen in 2007 gooide regisseur Steven Soderbergh zijn carrière over een andere boeg. Na drie Ocean films die zijn naam hadden gevestigd in Hollywood scheen hij klaar te zijn voor iets anders. Nu tien jaar later ondanks enkele successen zoals Magic Mike uit 2012 en de tv-serie The Knick, is zijn naam nog altijd zeer sterk verbonden met zijn successen uit het begin van de twintigste eeuw. Het is duidelijk te zien dat hij met Logan Lucky terug wil gaan naar het genre dat hem succes heeft gebracht terwijl op hetzelfde moment vooruit te willen gaan. Logan Lucky bevat veel van de story beats die wel ook terug zien in de Ocean's films. Het verhaal begint bijvoorbeeld met een probleem voor de protagonist waarna hij de beslissing maakt om de overval te plegen. Hierna worden achtereenvolgend een groep bijeengebracht, voorbereidingen getroffen, het plan uitgevoerd, een gebeurtenis waardoor alles voor niets schijnt te zijn en daarna de bekende twist waardoor alles toch nog goed komt. Soderbergh steekt dit echter in een nieuw jasje door zich niet te laten situeren in Las Vegas of door een grote bank te overvallen of zelfs niet door alle personages experts te laten zijn. In deze film zijn het voornamelijk gewone mensen die dit plan bedenken. Doorheen het verhaal ben je nooit zeker dat het effectief gaat lukken. Dit zorgt echter voor spanning doorheen de hele film. In de Ocean films was dit nooit het geval aangezien al de personages experts waren en de kijker er dus automatisch vanuit ging dat alles wel goed ging lopen. Maar net zoals de meeste van Soderbergh's succesvolle films maakt Logan Lucky perfect gebruik van humor. Elk personage en elke situatie is zo belachelijk dat je niet anders kunt van constant plat te liggen.Maar in deze personages en verhaal ligt ook het hart van de film. Alle protagonisten zijn zo goed geschreven en geacteerd waardoor het bijna onmogelijk is om niet mee te voelen. De hele relatie tussen de leden van de extended Logan familie is naast de overval een prachtig verhaal op zich. De relatie van Jimmy met zijn dochter en eveneens met zijn ex, gespeeld door Katie Holmes, brengt het hele verhaal op een ander niveau. Het voegt emotie toe aan een verhaal dat heel droog had kunnen zijn. De zijpersonages zijn eveneens geniaal geschreven voor de weinige minuten op het scherm dat ze eigenlijk maar krijgen. En vele worden dan ook nog eens gespeeld door bekende acteurs zoals antagonist Max Chilblain door Seth Mcfarlane, NASCAR-coureur Dayton White door Sebastian Stan of Special Agent Sarah Grayson door Hilary Swank. Net zoals in veel films tegenwoordig speelt muziek een grote rol in het verhaal. Country muziek drijft de film vooruit en zorgt voor sfeer maar zorgt ook voor een emotionele collectie met het tegenwoordig zeer bekende nummer "Take Me Home, Country Roads" van John Denver dat Jimmy's dochter zingt bij haar optreden omdat het het favoriete nummer van haar vader is. Het is overigens met "Kingsman: Golden Circle" al de tweede film van Channing Tatum dit jaar waarbij dit nummer van John Denver een hoofdrol speelt.De film bevat zoveel kwaliteit op het scherm als in het script wat de film een nieuwe hit maakt voor regisseur Steven Soderbergh. Zijn beste films blijken altijd de heist films te zijn waarmee hij een naam voor zichzelf heeft gemaakt. Ik ben dan ook blij dat hij teruggekeerd is naar het genre maar in plaats van terug te keren, vooruit is gegaan om het genre nieuw leven in te blazen en het op een hoger niveau te brengen. Ik raad iedereen aan om de film zeker eens te bekijken al is het maar voor de nostalgie naar de Ocean's films die Logan Lucky toch wel geeft. Ik geef de film dan ook een verdiende 9/10.

Thor: Ragnarok - Spoiler Review

Stranger Things Seizoen 2 - Spoiler Review