Seizoensfinales van What If …? en Ted Lasso, plus de start van het Film Festival Gent | Nonsense Update

Alweer is er een filmweek achter de rug, maar voornamelijk veel om naar uit de kijken in de komende weken. Weer weinig recensies van mij de voorbije week, maar toch hebben we weer niet stil gelegen. Zo kreeg ik een mooie kans om mee te helpen bij de laatste selecties van het Internationaal Kortfilmfestival Leuven dat dit jaar loopt van 3 tot 11 december in de studentenstad. Wisten jullie dat er duizenden inzendingen binnen komen voor zo een filmfestival? Met een lage inzendingskost van maar rond de negen euro kan bijna iedereen van over heel de wereld zijn eigen project insturen, maar dat betekent ook dat er redelijk wat moet geselecteerd worden. Van enkele duizenden naar maar enkele tientallen films. Dit is een werk van lange adem waar men al vele maanden op voorhand aan begint, maar ik heb op het laatste nog een beetje mogen meehelpen met het bekijken van een goede vijftig films. Plezant, maar bijzonder tijdsintensief, en niets vergeleken met andere vrijwilligers die er soms honderd uur aan kortfilms op hebben zitten.

Met dat achter de rug ging de focus in de tweede helft van de week voornamelijk naar enkele reeksen van wie de laatste aflevering deze week online te bekijken was. Woensdag was er zo de laatste aflevering van de Disney+  en Marvel Studios-reeks What If …?. Met dat ik nog enkele afleveringen moest inhalen, heb ik tijdens het bingen een mooi beeld gekregen van hoe de reeks toch mooi bij elkaar kwam op het einde. Voor mij was What If …? de speeltuin van Marvel, een mogelijkheid om, in navolging van de Marvel animatiereeksen van weleer, wat raardere verhaallijnen uit te proberen. Nu, het is nog altijd niet honderd procent zeker of dit negendelige eerste seizoen effectief deel uit maakt van de MCU, maar enkele geruchten suggereren van wel, en dat we enkele elementen van deze animatiereeks sneller dan verwacht in liveaction zullen te zien krijgen. Het eerste seizoen verdiende dan ook een goede 8 op 10, voornamelijk door de sterke verhalen en prachtige animatie. Voor het ondertussen al aangekondigde tweede seizoen hoop ik net zoals velen dat ze misschien wat afstappen van het hervertellen van de liveaction films, en meer verhalen op zichzelf beginnen te vertellen.

De tweede reeks die ik gebinged heb deze week, was het immens populaire, maar briljante Ted Lasso waarvan voorbije vrijdag de laatste aflevering van het tweede seizoen uitkwam. Zelf was ik wat laat met het eerste seizoen, dat ik pas een maand geleden ofzo voor de eerste keer heb gekeken, maar met het tweede seizoen probeerde ik er wel direct bij te zijn. Zoals velen al hebben aangehaald, is dit tweede seizoen inderdaad niet zo goed als dat fenomenale eerste seizoen, maar dat is ook bijna nooit mogelijk. Een bijna perfect eerste seizoen opvolgen met een beter tweede seizoen is nog niet vaak gelukt, maar wat Ted Lasso doet in dit tweede seizoen is toch zeer sterk bouwen op wat er voor kwam. Zoals ik het iemand heb zien beschrijven op twitter: “Ted Lasso is a prisson-break show. Masculinity is the prison.”. De manier waarop deze reeks zoveel zware onderwerpen behandelt, zoals therapie, relaties, empathie …, en dat in een nog altijd entertainend verhaal, is simpelweg geniaal. Combineer dat met enkele fantastische personages en performances zoals Lasso zelf, of bijvoorbeeld Roy Kent, en het is niet te verbazen dat iedereen wild is van deze reeks.

In vergelijking tot de voorbije week zijn er volgende week wel enkele fantastische film in de bioscoop om naar uit te kijken. Op 13 oktober is het uitkijken naar de release van de langverwachte sequel Venom: Let There Be Carnage, én Ridley Scott’s The Last Duel. Deze eerste is in de VS nog redelijk positief onthaald, en zou de humoristische atmosfeer van de eerste terug weten te brengen. De tweede is dan weer een nieuwe historische thriller van de grootmeester Ridley Scott uit een script van Ben Affleck en Matt Damon, verrassend nog maar hun tweede samenwerking aan een script na het Oscar-winnende Good Will Hunting. Op vrijdag 15 oktober kunnen we dan weer uitkijken naar Cool Abdoul, een film die dezelfde dag in première gaat op het Film Festival Gent. De film van van Jonas Baeckeland, met in de hoofdrol Nabil Mallat, gaat over een Gentse bokser die verstrikt geraakt in een web van leugens en geweld. Qua series heeft Disney+ twee nieuwe reeksen in de aanbieding op woensdag: Just Beyond, een genre anthologie serie gebaseerd op de graphic novel romans van R.L. Stine, en Reservation Dogs, een komedieserie over vier Native-American tieners die opgroeien in een reservaat in oostelijk Oklahoma van onder andere Hollywoodfavoriet Taika Waititi. Op donderdag komt Netflix dan weer met het tweede seizoen van de sci-fi reeks Another Life met onder andere Katee Sackhoff.

Het is hierboven al eens ter sprake gekomen, maar op 12 oktober begint dus het Film Festival Gent, het grootste filmfestival in ons land, dat duurt tot 23 oktober. Gedurende deze elf dagen zijn zo verschillende fantastische films te bekijken, waarvan een groot deel de komende maanden ook nog breed in de bioscopen zullen te zien zijn. Ook ik ga tussen mijn werk door verschillende films kijken, en verslag uitbrengen zo goed als ik kan. Veel grote projecten, zoals The French Dispatch, Spencer, Lamb, of The Lost Daughter, zullen echter aan mijn neus voorbij gaan, maar toch ga ik nog enkele fantastische films kunnen gaan bekijken. Daar zitten films tussen zoals The Card Counter met Oscar Isaac, Dealer van Jeroen Perceval, en C’mon C’mon met Joaquin Phoenix. Houdt deze website en de verschillende sociale media kanalen van Cultural Nonsense dus goed in de gaten de komende twee weken voor recensies en verslagen vanop het Film Festival Gent. En als je kunt, ga zeker enkele fantastische films kijken.

Vorige
Vorige

De aangekondigde val van Netflix | Nonsense Update

Volgende
Volgende

No Time To Die in IMAX en het Afrika Film Festival | Nonsense Update