De aangekondigde val van Netflix | Nonsense Update

Iedereen heeft een wat rust nodig, maar na bijna een half jaar, is Cultural Nonsense eindelijk terug om wekelijks te babbelen over films en het vele nieuws dat elke week op ons afkomt. Hetgeen waarop iedereen heeft zitten wachten. Toch? Natuurlijk niet, want iedereen zat te wachten op de trailer van THOR: LOVE AND THUNDER (mooie segway), een film die al over iets meer dan twee maanden in de cinema te zien gaat zijn. En dan vergeten we nog dat we de nieuwe DOCTOR STRANGE nog niet eens hebben gehad! Het was daarom dat vele dachten dat de trailer achter deze eerstvolgende film zou te zien zijn, net als het geval was na NO WAY HOME, waarschijnlijk omwille van spoilers. Maar blijkbaar was nu toch de tijd gekomen, en wat we kregen was exact wat we wilden zien: de typische kleurrijke wereld die we voor het eerst zagen in RAGNAROK, die typische Taika Waititi humor, niet te veel van het plot, en natuurlijk dat hypemoment op het einde. Met de release van DOCTOR STRANGE over een goede anderhalve week, blijft de Marvel machine vooruit rollen naar waarschijnlijk een nieuw succes.

Terwijl Disney zich opmaakt om voor de zoveelste keer heel wat miljoenen te verdienen, is het bij Netflix, die andere Hollywood gigant, stilaan bergaf aan het gaan. In het eerste kwartaal van 2022 verloor de streamingdienst 200,000 abonnees, en de lichte paniek is duidelijk. De prijzen waren al omhooggegaan, iets dat zeker niet hielp om abonnees te behouden, en nu gaat de streamingdienst ook terug reclames invoegen, waarschijnlijk in een goedkopere optie. Daarnaast werden ook verschillende projecten in de animatieafdeling geschrapt, nadat er even angst was dat zelfs de hele studio ging sluiten. Toch is deze situatie niet helemaal onverwacht. Netflix is al een tijdje de studio van kwantiteit boven kwaliteit, waarmee ze met een goedbedoelde houding ze veel mogelijk filmmakers een kans willen geven. Maar met het verdwijnen van vele bestaande films naar de respectievelijke streamingdiensten van de studio’s, vertrouwt Netflix steeds maar op deze originele “content”. Maar met maar enkele echt goede series en films die allemaal op een moment gedropt worden, is er weinig stimulans voor abonnees om te blijven. Zelf heb ik er ook al aan gedacht om mijn abonnement op te zeggen.

Netflix heeft ook haar reputatie niet mee, door hoofdzakelijk te zoeken naar “ de nieuwe GAME OF THRONES” of entertainende actiefilms voor de hele familie. Als ze dan eens met een Oscar-waardige film komen, wordt deze mindere serieus genomen dan films van andere streaming diensten zoals Apple of Amazon. Het is tijd voor Netflix om eens naar zichzelf te kijken. Wat willen ze zijn? Hoe kunnen ze abonnees behouden? Twee oplossingen liggen alleszins voor de hand: teruggaan naar wekelijke releases voor de grote series, en misschien zoeken naar wat meer kwaliteit in plaats van toch maar zo veel mogelijk per week uit te brengen. De reden waarom ze ooit zo bekend zijn geworden, is omdat ze juist veelbelovende maar ondergewaardeerde filmmakers een kans geven.

Na enkele mindere weken in de bioscoop, komt ook bij ons de machine terug wat op gang. De voorbije week kregen we al twee absolute kaskrakers met THE NORTHMAN, de nieuwste van THE LIGHTHOUSE-regisseur Robert Eggers, en THE UNBEARABLE WEIGHT OF MASSIVE TALENT met Nicolas Cage in de zalen.

Alleszins een voorsmaakje van het zomerseizoen, met volgende week nog een trage week. DE twee films om naar uit te kijken zijn MEMORY, een Amerikaanse remake van DE ZAAK ALSHEIMER met in de hoofdrol Liam Neeson, en WHEEL OF FORTUNE AND FANTASY, de nieuwste film van de Oscar-winnende DRIVE MY CAR-regisseur Ryusuke Hamaguchi.

Maar de echte zomer begint pas op 4 mei de release van enkele kaskrakers: DOWNTON ABBEY 2: A NEW AGE, de Marvel-film DOCTOR STRANGE IN THE MULTIVERSE OF MADNESS, de R-rated horrorfilm X, en de documentaire ENNIO.

Vorige
Vorige

Een week op CinemaCon | Nonsense Update

Volgende
Volgende

Seizoensfinales van What If …? en Ted Lasso, plus de start van het Film Festival Gent | Nonsense Update