Een week op CinemaCon | Nonsense Update

Voor fans van superhelden en televisiesterren bestaan er Comic Cons, voor fans van de betere indiefilms filmfestivals, maar voor films in het algemeen moet je echter op CinemaCon zijn. Niet dat je er als gewone sterveling binnen zou geraken, want deze conventie is enkel bedoeld voor bioscoopuitbaters en filmjournalisten. Al sinds 1975, en sinds 2011 onder de huidige naam, is CinemaCon de jaarlijkse conventie van de Amerikaanse National Association of Theatre Owners, of in het kort NATO. Elk jaar komen studio’s naar dit evenement om hun eerstvolgende films voor te stellen. Toch mogen we er niet al te veel van verwachten, aangezien de conventie eerder dient als een verkoops-evenement, en niet direct om fans op te hypen voor de nieuwste blockbuster. Toch krijgen wij, door de aanwezigheid van de journalisten, redelijk wat te horen van wat er zo allemaal gezegd en getoond wordt: enkele aankondigingen, enkele releasedatums, en vooral heel veel trailers. Zo goed als geen van deze trailers worden direct de wereld ingegooid, maar op deze manier weten we toch wat er zo allemaal zit aan te komen, en wat er goed is en wat niet. Hieronder geef ik een klein overzicht van wat er zo allemaal de revue gepasseerd is de voorbije dagen, al is er soms niet direct veel te zeggen. Onthoud vooral enkele titels, want het kan goed zijn dat we van enkele van deze films nog veel zullen horen de komende maanden.

Sony mocht de spits afbijten, met enkele aankondigingen en fragmenten. Van BULLET TRAIN en ACROSS THE SPIDERVERSE werden de eerste 15 minuten getoond, waarvan de eerste beschreven werd alsof John Woo een script van Guy Ritchie te pakken had gekregen. Daarnaast blijft Sony natuurlijk inzetten op haar grote franchises, met nieuwe films van VENOM en GHOSTBUSTERS al in de planning. Met de aankondiging van hun nieuwste Marvel-film EL MUERTO, met in de hoofdrol rapper Bad Bunny, blijft de studio de meest obscure personages opzoeken om toch maar haar eigen Marvel-wereldje op te bouwen. De rest van hun panel werd opgevuld door films als GEORGE FOREMAN, THE WOMAN KING, en de WHITNEY HOUSTON biopic.

Bij Warner Bros. was het grootste nieuws uiteraard de aankondiging van een tweede THE BATMAN film. Meer informatie kregen we niet aangezien de studio met een hele berg trailers was gekomen: THE BLUE BEETLE, ELVIS, WONKA, THE FLASH, DON’T WORRY DARLINGS, SHAZAM 2, AQUAMAN 2, SALEM’S LOT, THE MEG 2, BARBIE en BLACK ADAM. Een hele boterham waar blijkbaar vooral ELVIS, DON’T WORRY DARLING, en WONKA erbovenuit sprongen, met de laatste eerder in negatieve zin. Het publiek kreeg als laatste de gehele film THE BLACK PHONE te zien, die eerder wisselvallig onthaald werd.

Disney kwam niet direct veel materiaal, omdat ze dit liever doen op hun eigen conventies, maar wat ze brachten was toch de moeite waard. Kevin Feige kwam nog eens snel het podium op om te zeggen dat ze de komende tien jaar van Marvel aan het uitplannen zijn, én dat er grootse plannen zijn met 3D in de toekomst. Natuurlijk waren en de verwachte beelden van DOCTOR STRANGE, maar ook al een voorsmaakje voor de nieuwste BLACK PANTHER. Ook Disney kwam met een stukje film, met name de eerste minuten van LIGHTYEAR. Na een kleine blik op de nieuwste film van David O. Russel, AMSTERDAM met onder andere Christian Bale, Margot Robbie en David Washington, was het grote moment eindelijk aangebroken. Het publiek kreeg een eerste trailer te zien van de nieuwste AVATAR film, getiteld THE WAY OF THE WATER. Deze trailer zal bij ons volgende week al te zien zijn bij vertoningen van de nieuwe DOCTOR STRANGE.

Universal was net als de andere studio’s in complete verkoop modus, en bracht verschillende bioscoopuitbaters naar voren om samen met de makers en sterren te praten over hun verschillende films. Geen aankondigingen, maar weer voornamelijk nieuwe trailers van films met enkele die wij nog niet te zien hebben gekregen. Een kleine opsomming: NOPE, HALLOWEEN ENDS, M3GAN, BEAST, EASTER SUNDAY, THE LAST VOYAGE OF THE DEMETER, MINIONS: THE RISE OF GRU, BROS, SHE SAID, TAR, VIOLENT NIGHT, en JURASSIC WORLD: DOMINION. Van deze stapel leken vooral BROS, de eerste gay romcom van een grote studio, en VIOLENT NIGHT, een geweld actiefilm met David Harbour als de Kerstman.

De laatste grote studio die aan de beurt was, was Paramount. Met A QUIET PLACE: DAY ONE werd een derde film in de gelijknamige franchise onthult, een prequel omdat ze blijkbaar niet zonder John Krasinski kunnen. M:I7 kreeg met DEAD RECKONING ook eindelijk een titel, wat betekent dat we de film hopelijk ooit nog te zien krijgen. Het publiek kreeg dan ook nog een eerste blik op EXPEND4BLES, JOHN WICK: CHAPTER 4, en THE HUNGER GAMES: THE BALLAD OF SONGBIRDS AND SNAKES. Naast al deze dosis geweld is de studio blijkbaar ook aan het werken aan een nieuwe DIRTY DANCING mét de originele actrice Jennifer Grey. Om de panel af te sluiten werd het publiek ook verrast met TOP GUN: MAVERICK, een film waarna iedereen direct al over de grote Oscarkansen begon te praten, met enkelen die zelfs zeiden dat het beter was dan het origineel.

En dat was dan de grote recap van CinemaCon. Veel te veel titels om fatsoenlijk te kunnen verwerken, met zelfs nog veel meer films en studio’s die hier niet vernoemd zijn. Maar zelfs dit geeft al een kleine blik op wat we de komende maanden en jaren in de bioscoop kunnen verwachten. Verwacht zeker vele van deze trailers de komende weken online of in de bioscoop.

ENNIO - Giuseppe Tornatore

Een documentaire over de legendarische filmcomponist Ennio Morricone.

X - Ti West

1979, een groep jonge pornofilmmakers is op zoek naar een volgende spannende locatie voor hun nieuwe film. Deze lijken ze te hebben gevonden in een afgelegen ranch in Texas. De hosts, een ouder boerenechtpaar, tonen grote interesse in hun jonge bezoekers. Maar zodra de avond valt, slaat hun nieuwsgierigheid al snel om in iets veel gruwelijkers, en moet de wanhopige crew vechten voor hun leven.

DOCTOR STRANGE IN THE MULTIVERSE OF MADNESS - Sam Raimi

Dr. Stephen Strange spreekt een verboden spreuk uit die de deur opent naar het multiversum, inclusief alternatieve versies van hemzelf, wiens bedreiging voor de mensheid te groot is voor de gecombineerde krachten van Strange, Wong, en Wanda Maximoff.

DOWNTON ABBEY: A NEW ERA - Simon Curtis

De familie Crawley gaat op een grote reis naar Zuid-Frankrijk om het mysterie van de pas geërfde villa van de gravin te ontrafelen.

NATURAL LIGHT - Dénes Nagy

Een portret van de wreedheid en de uitputtingsslag in oorlogstijd. Een dorpje in het bezette deel van de Sovjet Unie in 1943 vormt het decor van de chaos die een Hongaarse legerofficier moet proberen te controleren.

Volgende
Volgende

De aangekondigde val van Netflix | Nonsense Update