Academy Awards voorspelling | Deel 2 - Films en performances

In 2020 waren de Oscars, en de fantastische overwinning van Bong Joon-ho en Parasite, een van de laatste grote evenementen voor zowat de hele wereld in lockdown ging. Wat volgde was misschien een van de moeilijkste jaren voor de filmindustrie van de voorbije decennia. Natuurlijk was het financieel moeilijk, maar ook leek het alsof veel films ook gewoon niet in de bioscoop zouden kunnen verschijnen voor de gebruikelijke awards. Maar zelfs met een gedeeltelijk openen van de bioscopen in de VS, zat er niets anders op dan het award-seizoen met enkele maanden uit te stellen, en hopen dat er genoeg films in aanmerking zouden komen. Nu twee maanden later dan normaal het geval zou zijn, krijgen we dit weekend, in de nacht van zondag op maandag, dan toch de climax van het awardseizoen in Hollywood, met een opvallend degelijke selectie.

Om niet elke week dezelfde namen te herhalen, maak ik dan ook enkel een overzicht van de Oscars, en niet elke award-show die de voorbije maand gehouden is. In mijn overzicht onderscheid ik twee soorten: een persoonlijke favoriet en een realistische favoriet. Zoals de naam al aangeeft, geeft de persoonlijke favoriet weer welke film of persoon ik persoonlijk de categorie graag zie winnen. De realistische favoriet geeft dan weer welke film of persoon ik denk dat de award effectief gaat winnen. Deze twee komen dan ook niet altijd overeen. Er is natuurlijk geprobeerd om zoveel mogelijk genomineerde films te bekijken, maar toch is dit niet gelukt omwille van tijd, of omdat de betreffende gewoon niet beschikbaar was.

International Feature Film

EwioOK1UYAM2ztN.jpg

Het is deze categorie van de “International Feature Film” waar ik geen enkele film van heb kunnen bekijken. Dit betekent dat ik niet echt een oordeel kan vellen over welke film effectief het beste is. Toch ga ik hier een keuze maken voor Another Round, voornamelijk als fan van Mads Mikkelsen en de trailer van deze film. De realistische favoriet gaat iets spannender zijn, met zowel Another Round als Quo Vadis, Aida die al awards gewonnen hebben. Toch geef ik ook hier Another Round de grootste kans om te winnen.

Persoonlijke favoriet: Another Round

Realistische favoriet: Another Round

 

Documentary Feature

EwinusHVkAE-KVV.jpg

De “Documentary Feature” is nog een categorie waar ik niet alle films van heb kunnen bekijken. Mijn persoonlijke voorkeur gaat echter resoluut uit naar Crip Camp, voor een verhaal dat een voor velen onbekend thema in het licht plaatst op een zeer boeiende manier. Als we kijken naar de awardshows van de voorbije weken is Crip Camp ook de film die realistisch het meeste kans maakt op de Oscar, al kunnen films als Time en My Octopus Teacher nog verrassen.

Persoonlijke favoriet: Crip Camp

Realistische favoriet: Crip Camp

 

Animated Feature

EwipnFJUcAEluxV.jpg

Dit jaar hebben we een zeer sterke “Animated Feature” categorie gekregen. Farmageddon is een plezante film, maar algemeen toch een trapje lager dan de rest. Onward en Over The Moon zijn allebei fantastische films qua verhaal, maar visueel moeten ze toch wat onderdoen tegenover de twee grote favorieten. Deze favorieten zijn uiteraard de Pixar-film Soul en de Apple TV+ film Wolfwalkers. Allebei zijn het over algemeen fantastische films, maar persoonlijk kies ik voor Wolfwalkers, omwille van de prachtige animatiestijl en de aandacht die het als kleinere film toch wel verdient. Hoewel de promotiemachine voor Wolfwalkers online volop draait, heeft toch Soul nog altijd de grootste kans op winnen.

Persoonlijke favoriet: Wolfwalkers

Realistische favoriet: Soul

 

Adapted Screenplay

EwimyFmUUAAAzzS.jpg

Voor deze categorie gaat mijn mening waarschijnlijk verschillen van de rest. Persoonlijk vind ik het geniaal hoe Chloé Zhao voor Nomadland een non-fictie boek in een fictief verhaal heeft kunnen gieten, en nog altijd vele non-fictie elementen te behouden. Het is omwille van deze reden dat Nomadland mijn favoriet is voor “Adapted Srceenplay”. Maar het zijn ook dit type elementen die Borat Subsequent Moviefilm, de favoriet van velen, heeft. Uiteindelijk gaat het tussen deze twee gaan, hoewel de andere drie genomineerden qua verhaal zeker niet moeten onderdoen.

Persoonlijke favoriet: Nomadland

Realistische favoriet: Borat Subsequent Moviefilm

 

Original Screenplay

EwinBZ8VEAA6XY_.jpg

Deze categorie was voor mij wat moeilijker dan de “Adapted Screenplay”, met Minari, Promising Young Woman, en Sound of Metal die persoonlijk alle drie kans maken. Maar uiteindelijk moet bij zoiets het hart spreken, en daarom kies ik voor Minari. Deze film wist zo’n emotioneel en boeiend verhaal op te bouwen dat nooit stil viel, én mij uiteindelijk echt nog wist te raken. Als we kijken naar welke film het meeste kans om effectief te winnen, komen we uiteindelijk bij het fantastische Promising Young Woman dat deze prijs won in de meeste award-shows van de voorbije weken.

Persoonlijke favoriet: Minari

Realistische favoriet: Promising Young Woman

 

Actor in a Supporting Role

EwinmbyVIAIAi97.jpg

De genomineerden voor “Actor in a Supporting Role” zijn de enigen waar ik effectief at problemen mee heb. Ik snap zo niet waarom zowel Daniel Kaluuya als Lakeith Stanfield in deze categorie genomineerd zijn. Lakieth Stanfield was duidelijk het hoofdpersonage in Judas and the Black Messiah, en zou zo genomineerd moeten zijn bij “Actor in a Leading Role”. Wie is dan wel het hoofdpersonage in Judas and the Black Messiah? Persoonlijk gaat mijn stem echter uit naar Paul Raci die een heel bewogen en eerlijke performance wist te brengen in Sound of Metal. Als we kijken naar de awards van de voorbije weken, is het echter Daniel Kaluuya die het meeste kans maakt, dichtbij gevold door Paul Raci.

Persoonlijke favoriet: Paul Raci (Sound of Metal)

Realistische favoriet: Daniel Kaluuya (Judas and the Black Messias)

 

Actress in a Supporting Role

EwimMgmVgAYNqEd.jpg

Met de acteerprestaties van Olivia Colman, Glann Close en nieuwkomer Maria Bakalova is deze categorie goed gevuld. Maar hoe goed de performances van deze andere genomineerden wel niet mogen zijn, er is voor deze categorie maar één winnares, en dat is Yuh-jung Youn uit Minari. Een performance die in het begin eigenlijk zeer bescheiden lijkt groeit uit tot een emotionele klap in de maag tegen het einde van de film.

Persoonlijke favoriet: Yuh-jung Youn (Minari)

Realistische favoriet: Yuh-jung Youn (Minari)

 

Actor in a Leading Role

Ewip1kxUYAMYxIn.jpg

De “Actor in a Leading Role” is alweer een moeilijke. Met Riz Ahmed, Chadwick Boseman, Anthony Hopkins, en Steven Yeun zijn er vier sterke performances, met enkel Gary Oldman die mij niet echt kon overtuigen in zijn rol in Mank. Anthony Hopkins en Steven Yeun zijn allebei op hun top in hun respectievelijke films, maar de strijd gaat voor mij toch tussen Riz Ahmed en Chadwick Boseman. Ahmed bracht een zeer genuanceerde en zo realistisch mogelijke weergave van een man die doof wordt, en heeft zo veel mogelijk moeite gedaan om dit zo accuraat mogelijk weer te geven. Boseman droeg dan weer Ma Rainey’s Black Bottom met enkele sterke momenten en monologen tegenover enkele fantastische tegenspelers. Mijn voorkeur gaat persoonlijk uit naar Riz Ahmed, met Chadwick Boseman als grootste favoriet om de prijs postuum te winnen.

Persoonlijke favoriet: Riz Ahmed (Sound of Metal)

Realistische favoriet: Chadwick Boseman (Ma Rainey’s Black Bottom)

 

Actress in a Leading Role

EwiqJaKVIAMBdy1.jpg

In deze categorie zien we ook weer een mooie strijd tussen enkele zeer sterke performances. Enkel over de performance van Andra Day in The United States VS. Billie Holiday kan ik niet oordelen, aangezien ik deze film nog niet heb kunnen bekijken. Tussen de andere vier genomineerden is het vrij close. Frances McDormand geeft misschien de minst spectaculaire performance, maar stak wel gigantisch veel in haar rol. Een blik op de winnaressen van de voorbije weken geeft niet veel duidelijkheid, met vier van de vijf genomineerden die de voorbije weken een award wonnen. Persoonlijk sta ik achter Carey Mulligan om de Oscar te winnen. Maar uiteindelijk is dit de categorie die het meest onduidelijk is, en zou ik zeggen dat Frances McDormand het meeste kans maakt omwille van de moeite die ze in haar rol stak, iets waar ze bij de Academy dol op zijn.

Persoonlijke favoriet: Carey Mulligan (Promising Young Woman)

Realistische favoriet: Frances McDormand (Nomadland)

 

Directing

EwiqOMDVcAA3pbg.jpg

Het voorbije jaar zagen we enkele fantastische, diverse films verschijnen, met dan ook de nominatie van twee vrouwelijke regisseurs en één Aziatisch-Amerikaanse regisseur. Lee Isaac Chung, Chloé Zhao, en Emerald Fennell vormen samen een frisse wind in de industrie, tegenover de bekende namen wiens stijl meestal nogal vast staat. De favoriet voor 2021 is uiteindelijk toch Chloé Zhao met Nomadland, voor de manier waarop ze een performance uit Frances McDormand wist te halen, echte mensen wist te betrekken in de film, en dit allemaal perfect bijeen wist te brengen.

Persoonlijke favoriet: Chloé Zhao (Nomadland)

Realistische favoriet: Chloé Zhao (Nomadland)

 

Best Picture

EwiqT8XVkAQrSQ1.jpg

Als grootste prijs met de meeste genomineerden, is “Best Picture” zeker een van de moeilijkste categorieën, maar uiteindelijk moet je ook hier je hart laten spreken. Mank was niet per se mijn meest favoriete film van het voorbije jaar, dus die valt als eerste weg. The Trial of the Chicago 7, Judas and the Black Messiah, The Father waren goed, maar gaven mij niet direct dat wauw-gevoel op het einde. De grote beslissing gaat dus tussen Minari, Nomadland, Promising Young Woman, en Sound of Metal, vier films die allemaal bijna perfect zijn. Promising Young Woman was uiteindelijk een beetje te controversieel, waardoor ik ook niet altijd honderd procent zeker ben geweest. De uiteindelijk keuze gaat persoonlijk naar Minari, de film die mij emotioneel het meeste raakte met haar boodschappen en wiens verhaal boeiend was van begin tot einde. Uit de resultaten van de voorbije awards lijkt Nomadland echter de grote favoriet, een keuze waar ik niet kwaad om zou zijn.

Persoonlijke favoriet: Minari

Realistische favoriet: Nomadland

 
Vorige
Vorige

Geen MCU deze maand, maar wel een diverse lading online films en series - Coming Soon

Volgende
Volgende

Academy Awards voorspelling | Deel 1 - Kortfilms en technische categorieën