Old (2021) - Recensie

Weinig regisseurs in Hollywood hebben zo’n grote, maar wisselvallige naam als regisseur en schrijver M. Night Shyamalan. Op een moment kunnen we het hebben over de fantastische films die hij heeft weten te produceren, maar twee minuten later ook over de geweldige missers die ook op zijn naam staan. Dat betekent dat het bij elke film wat afwachten is hoe de weegschaal deze keer gaat kantelen. Zijn nieuwste zag er alleszins intrigerend uit, met het gedacht dat er waarschijnlijk een van Shyamalan’s bekende twists in zit. Het hele verhaal, gebaseerd op het stripboek Sandcastle van schrijvers Pierre-Oscar Lévy en Frederik Peeters, draait rond een vakantievierende familie dat ontdekt dat het afgelegen strand waar ze zich een paar uurtjes ontspannen er op de een of andere manier voor zorgt dat ze snel verouderen. Ook in deze film krijgen we weer een geweldige cast met onder andere Alex Wolff, Thomasin McKenzie, Gael García Bernal, Vicky Krieps, en Rufus Sewell.

Op papier bevat M. Night Shyamalan's nieuwste thriller een zeer intrigerend concept: een familie gaat op vakantie in een prachtig resort, maar bij een uitstap naar een verborgen strand merken ze dat iedereen mysterieus ouder wordt en dat er geen weg terug is. De film zelf komt echter moeilijk op gang, met in het eerste half uur een ruwe opbouw, dialogen, en performances. Eenmaal op het strand komt de spanning wel wat op gang, met een aaneenrijging van absurde situaties, maar de dialogen blijven wat ongemakkelijk, samen met enkele minder overtuigende performances. Ook de cinematografie en editing zijn niet op niveau om een script te verbeteren dat precies nog wat werk kon gebruiken. Shyamalan mag dan wel de man van de grote twists zijn, maar ook in OLD was het allemaal niet wereldschokkend. Na het mindere GLASS van enkele jaren geleden lijkt de neerwaartse trend zich door te zetten, en was SPLIT gewoon een geniale opflakkering.

★★

Old is nu te bekijken in de bioscoop

The Hitman’s Wife’s Bodyguard (2021) - Rencensie