Jungle Cruise (2021) - Recensie

Dat Disney haar parkattracties succesvol weet te vertalen naar het grote scherm weten we al jaren dankzij de succesvolle Pirates of the Caribbean films. Ondertussen heeft Disney zich even gefocust op de verfilming van haar vele animatieklassiekers, maar nu lijken ze met Jungle Cruise ook terug ergens anders inspiratie te halen. Om dit jungle-avontuur te realiseren werd Michael Green ingeschakeld, schrijver van films als Logan en Blade Runner 2049, samen met het schrijversduo van Glenn Ficarra en John Requa. Met dan ook nog regisseur Jaume Collet-Serra, tot nu toe voornamelijk een horror-regisseur, werden er achter de schermen alleszins interessante keuzes gemaakt. Logisch voor een komische avonturenfilm was dan weer wel het talent voor de camera, met sterren als Dwayne Johnson en Emily Blunt, die beide al een Disneyfilm achter de rug hebben. Aangevuld met acteurs als Edgar Ramírez, Jack Whitehall, en Jesse Plemons, zijn alle elementen aanwezig voor een nieuwe topper voor de Hollywoodgigant.

Jungle Cruise mag dan eigenlijk wel veel weg hebben van een zoveelste Pirates of the Caribbean film, het verhaal bevat inderdaad nog altijd een zeer entertainend, actierijk avontuur dat toch zijn eigen stempel weet te drukken. Centraal staan sterren Emily Blunt en Dwayne Johnson, die een opvallend sterke chemie hebben doorheen deze film, en het verhaal perfect weten te dragen met een perfecte balans tussen actie en humor. Jack Whitehall speelt dan weer een van de eerste openlijke homo personages, al is dat "openlijk" ook maar heel relatief. Het is ook niet verrassend dat de hoofdpersonages in een dergelijk verhaal weer "westerlingen" zijn, maar de plaatselijke bewoners worden wel in een heel goed licht weergegeven. Al bij al is Jungle Cruise een zeer vermakelijke, sterke film, met een prachtige soundtrack en enkele zeer goede momenten. De perfecte film dus voor het hele gezin.

★★★1/2

Jungle Cruise is nu te bekijken in de bioscoop, en voor €21,99 via Disney+

The Suicide Squad (2021) - Recensie