Warrior Nun (S1) - Recensie

Netflix bevat al enkele jaren een paar young-adult series gericht naar een jonger publiek, nu en dan gebaseerd op stripboeken zoals The Flash, Arrow of Riverdale. De meeste van deze series zijn niet van Netflix. Ze worden uitgezonden op de Amerikaanse zender CW, waarna Netflix de series buiten Amerika kan vertonen. Hoewel de streamingdienst de laatste jaren succes heeft gekend met een reeks als The Chilling Adventures of Sabrina, is ook deze show deels verbonden aan het al bestaande Riverdale. Om echt door te breken op deze markt, heeft Netflix echt haar eigen serie nodig. Hier komt de serie Warrior Nun, gecreerd door Simon Barry en geïnspireerd op de stripboekenreeks Warrior Nun Areala, naar boven. De serie verteld het verhaal van een weesmeisje die, na dat ze ontwaakt in een mortuarium, ontdekt dat ze nu over superkrachten beschikt als de uitverkorene voor een geheime sekte van demonenjagende nonnen.

Zoals al duidelijk is uit mijn kleine inleiding is dit een serie die zich duidelijk richt naar een young-adult publiek. De hoofdpersonages zijn tieners, of jonge mensen in het algemeen, met volwassenen enkel als mentors of slechteriken. Het concept is heel interessant, zeker voor iemand gefascineerd door de geheimen van religie, maar de uitvoering is wat teleurstellend. Met een titel en synopsis als dit verwachte ik een iets meer R-rated serie met wat meer bloed en gevechten tegen demonische entiteiten. Integendeel, het grootste deel van de reeks focust op de twijfel van Ava, het hoofdpersonage, en de achtervolging om haar terug binnen de sekte te krijgen. Niet dat dit per se een probleem is, character development is heel belangrijk, maar de inhoud die de serie belooft krijg je eigenlijk pas naar het einde toe. Een groot deel van de serie is eigenlijk een tiener die gewoon tiener dingen wil doen en rondvlucht doorheen Spanje, en niet per se de intrigerende wereld van een geheime sekte.

Het is uiteindelijk in de laatste paar afleveringen dat de serie echt interessant werd. De focus lag meer op de rol die Ava binnen de sekte heeft, en hun gevecht tegen het kwade. Warrior Nun had daarom meer binnen de sekte moeten plaats hebben, in plaats van voornamelijk daarbuiten. Natuurlijk hadden de twijfels van Ava een plaats moeten hebben, maar aan haar vlug naar de buitenwereld hadden niet verschillende afleveringen moeten besteed zijn. Als kijker heb je zo geen band met de orde zelf, waardoor latere gebeurtenissen een minder groot effect hebben. Gelukkig is wel dat je je deels aan de personages zelf kunt hechten. Als liefhebber van een goede plottwist, was ik aangenaam verrast van het einde dat Warrior Nun wist te geven. Dit, samen met de verrassende cliffhanger, zorgde er toch voor dat ik, na een vrij lauwe serie, toch ietwat benieuwd ben naar een eventueel tweede seizoen.

Hoewel het verhaal niet helemaal de richting op ging die ik had verwacht, waren er nog wel enkele andere aspecten die mij nogal een wrang gevoel gaven. Eerst is er de casting en setting. De film speelt zich grotendeels af in Spanje, maar buiten enkele zeldzame momenten spreekt zo goed als niemand Spaans. Het is overduidelijk een Amerikaanse reeks die denkt cool te zijn door plaats te vinden in Spanje. Hoewel de cast fantastisch divers is, laten ze de personages dat niet zijn. Hoe fantastisch zou het zijn geweest als de sekte een bestond uit mensen van verschillende nationaliteiten, en dat dit ook getoond werd? Ten tweede is er het mysterie van Ava's groepje vrienden die ze ontmoet nadat ze wakker wordt in het mortuarium. Zij spelen een grote rol in de eerste helft van het seizoen, en lijken een grote rol te krijgen, maar plotseling zijn ze verdwenen. Ava vermeldt ze bijna niet meer, en heel die opbouw gedurende verschillende afleveringen, is opeens weg. Dit onevenwicht in de opbouw van de serie laat mij met een wrang gevoel achter.

Warrior Nun is overduidelijk een young-adult reeks die gemakkelijk zou passen in de programmering van het Amerikaanse CW, en op dat vlak is Netflix dus zeker succesvol geweest. Toch had ik er meer van verwacht. Het verhaal voelt aan alsof men zich moet terughouden, om niet te gewelddadig te worden. Ik had meer iets verwacht zoals Preacher, maar dan zonder de vuile humor. De opbouw van de reeks en de Amerikanisering van een Europese ruimte storen wel wat, maar ik heb mij nu en dan toch wel geamuseerd, voornamelijk naar het einde toe. Warrior Nun heeft zeker zijn publiek, waar ik misschien niet direct toe behoor, toch ben ik lichtjes benieuwd wat ze in de toekomst nog kunnen doen.

★★★

Warrior Nun is nu te zien op Netflix

Throwback - TRON (1982)