The Third Wife - Recensie

Zelfs tijdens deze tijden van lockdown en corona, worden er nog altijd films uitgebracht. Deze keer wel niet in de cinema, maar online. Soms gaat het hier om films die al eerder in de bioscoop te zien waren en nu vroeger online staan, zoals Bloodshot, maar vooral de kleinere films krijgen een online première. Een daarvan is de Vietnamese film The Third Wife van regisseuse Ash Mayfaire, die hiermee haar langspeeldebuut maakt. Hoewel de film al in 2018 de rondes deed op de festivals, is The Third Wife pas nu te zien in België via het streamingplatform van Dalton. De film, die zich afspeelt in het 19de-eeuwse Vietnam, volgt de 14-jarige May (Nguyen Phuong Tra My) wanneer ze uitgehuwelijkt wordt aan een rijke landeigenaar. Ze weet echter niet hoe haar verborgen verlangens haar moeten laten kiezen tussen een veilig leven of vrijheid.

Hoewel The Third Wife wat met de deur in huis valt, is het een verhaal dat goed haar tijd neemt. De film speelt zich af over een periode van maximum een jaar, maar voelt door een afwezigheid van tijdsaanduidingen helemaal niet zo lang aan. Het verhaal, geschreven door Ash Mayfair zelf, behandelt dan ook het vrij zware thema van de kindhuwelijken en de polygame samenleving. Het belangrijkste aspect van deze insteek is, is dat de echtgenoot in deze situatie vrij weinig in beeld komt, en dan voornamelijk in de slaapkamer. The Third Wife vindt een goede balans in het aanklagen van deze praktijken en de simpele pracht van deze samenleving. Je ziet de schrik bij May over wat haar te wachten staat en de druk die op haar schouders valt, maar ook de onwilligheid van de oudste zoon om met een vreemde te trouwen, omdat hij verliefd is op iemand anders. De film is fascinerend, omdat het de barbaarsheid van deze praktijken combineert met een volharding om in dit systeem bovenaan te eindigen.

De focus ligt voornamelijk op de situatie van de vrouwen, die voornamelijk met elkaar en met hun kinderen omgaan. Deze bizarre relatie creëert enerzijds een zeer hechte band, maar tegelijkertijd ook een heel competitieve sfeer. Het baren van een mannelijke erfgenaam blijft als een last op hun schouders hangen. Doorheen de film zien we May zwanger worden en de evolutie van haar plaats binnen het hechte huishouden. Hier komt dan weer een interessant neventhema kijken, namelijk de groei van de liefde die May ontwikkeld voor de tweede vrouw. Dit fantastisch stukje representatie brengt een heel unieke kijk op een huislijke realiteit die voor eeuwen ontstond. De hechte band die deze vrouwen vormen omwille van hun situatie, heeft een grote invloed op de ontwikkeling van May. Met zeer weinig woorden weet The Third Wife dit heel kluwen van relaties aan de kijker bloot te leggen.

The Third Wife is dan weer een zeer atmosferische film. Er wordt zeer weinig gesproken en Mayfaire maakt goed gebruik van stiltes en de natuurlijke achtergrond geluiden. Ze laat voornamelijk de lichaamstaal van de acteurs en de beelden zelf het verhaal vertellen. De prachtige muziek die bij momenten te horen is, draagt alleen maar bij aan dit gevoel. De sereniteit van de film illustreert het trage leven van deze periode in de Vietnamese geschiedenis. Hoewel het verhaal een jaar in beslag neemt, voelt het aan als één lang verhaal door de afwezigheid van enige tijdsaanduiding. De film heeft wel een R-rating, aangezien dat de film een vrij seksuele insteek heeft. Natuurlijk is men respectvol omgegaan hiermee, aangezien het hoofdpersonage nog altijd een 14-jarig meisje is. Hoewel het in het algemeen gaat om een onbekende cast, is het acteerwerk fantastisch.

Zelf ben ik altijd al wel een fan geweest van het atmosferische genre, met A Hidden Life als voorbeeld. In The Third Wife is dit dan nog eens gecombineerd met twee zeer interessante factoren: een kijk op een andere cultuur en de focus op de praktijken van een voorbijgestreefd gebruik. Geschreven en geregisseerd door een vrouw, met een hoofdzakelijk vrouwelijke cast, geeft dit een heel unieke en respectvolle film. Enerzijds ben je wat gechoqueerd door deze praktijken, maar toch ga je mee in deze wereld waar May zich in bevindt en zichzelf probeert te vinden. Atmosferische films zijn altijd dat stukje beter in de bioscoop en ik hoop dus dat we toch nog de kans gaan krijgen om dit pareltje daar te kunnen bewonderen. Ash Mayfair komt met The Third Wife zeker op de lijst te staan van regisseurs om naar uit te kijken.

★★★★

The Third Wife is nu te zien op Google Play

Tigertail - Recensie