Let It Snow - Recensie

Het is november en de tijd van het jaar is weer daar: de Kerstfilms komen uit. November? Zo vroeg? Wel, Hollywood wil ons al vroeg in de kerststemming brengen want elk jaar zien we deze films rond deze periode uitkomen. Voorbeelden zijn A Christmas Carol of How The Grinch Stole Christmas, allemaal november films. Netflix komt dit jaar met Let It Snow, de debuutfilm van Luke Snellin en gebaseerd op het gelijknamige boek van John Green, Lauren Myracle en Maureen Johnson. De film volgt een groep jongeren in een klein stadje op Kerstavond. Netflix heeft de cast vol gepropt met bekende namen zoals Isabela Merced (Dora and The Lost City of Gold), Shameik Moore (The Get Down), Kiernan Shipka (Chilling Adventures of Sabrina) en Jacob Batalon (Spider-Man Homecoming) om er maar enkele te noemen.

Ik kan aldirect zeggen dat ik heel, heel aangenaam verrast was door deze film. Ik ben niet de grootste rom-com fan maar hier heb ik van genoten. Het heeft een goed verhaal, herkenbare acteurs en een sterk script.Ik kon wel al direct een vergelijking maken. De structuur deed mij heel hard denken aan Love Actually: die meerdere kleinere verhaaltjes rond bepaalde personen en relatiues die dan op een gegeven moment samen komen. Beide films bevatten ook een popzanger als hoofdpersonage die een kerstliedje heeft uitgebracht dat ook een grote aanwezigheid heeft in de film. Het is dan ook een echte romcom, met een plot dat draait rond de liefdesperikelen van de personages. Maar hoewel het aan Love Actually doet denken, heeft het wel zijn eigen karakter. Het is een verhaal voor deze tijd, met jonge acteurs die momenteel bekend zijn. De focus op jongeren brengt andere verhalen met zich mee dan een focus op volwassenen. Andere problemen, een ander perspectief op relaties met de nodige representatie.

Een reden waarom vele mensen de film gaan kijken, is misschien juist ook omwille van deze bekende acteurs. Maar zelfs zonder deze bekende namen zouden het verhaal en het script nog altijd even goed zijn geweest. Ik denk dat iedereen zich wel kan vinden in één van de verhalen, of het nu gaat om een gebroken relatie, je een oogje hebt op iemand of er grote veranderingen op je staan te wachten. Elk verhaal weet je uiteindelijk in je ziel te raken. Het bouwt zo goed op dat je onbewust mee aan het leven bent. Diep in de levens van de verschillende personages gaat Let it Snow wel niet maar genoeg om het verhaal duidelijk te maken. Niet elke film moet bestaan uit karakter studies. Het zijn juist deze mooie momentjes, een glimp van deze mensen hun leven, die dit verhaal zo aantrekkelijk maken; de film speelt zich maar af over een periode van een dag. En hoewel ik zei dat deze bekende namen niet echt nodig waren, maken ze de film wel beter. Gewoon door kleine momenten of gedragingen, maken ze de wereld zo veel echter en herkenbaar.

Let It Snow is natuurlijk ook een Kerstfilm en deze rol vervult het perfect. Het speelt zich af in dit klein, gezellig stadje dat bedekt is met sneeuw. Je krijgt nog veel van het landschap te zien want meerdere personages rijden met de auto van hier naar daar. Zelfs daarvoor zou ik de film al bekijken, om toch het concept van sneeuw niet te vergeten. De soundtrack van Keegan DeWitt, samen met het liedje gezongen door Shameik Moore dat voor de film gemaakt werd, vervolledigd de sfeer. De bijhorende romantische en vrolijke verhaaltjes maken de kerstsfeer af. Kerst is nu eenmaal een moment voor vrolijkheid en gezelligheid en daar weet Let It Snow ons al mooi in te zetten. Het geeft dat knus gevoel dat een Kerstfilm voor mij moet hebben.

Ik keek de film samen met mijn vriendin en allebei keuren we Let It Snow honderd procent goed. De film is grappig, romantisch, herkenbaar en het brengt je mooi op tijd in de sfeer voor de Kerstperiode. Het jammere is dat Let It Snow door velen over het hoofd gaat gezien worden juist omdat het "maar" een Netflixfilm is. Maar het is een van de beter Kerstfilms die ik ooit al gezien heb. Dus als je nog een plezante film zoekt dit najaar, is Let It Snow zeker aan te raden.

★★★★

Let It Snow is nu te zien op Netflix

The Report - Recensie