Fractured - Recensie

In deze film van regisseur Brad Anderson geraakt Ray, gespeeld door Sam Worthington (Avatar), zijn vrouw en dochter kwijt in een ziekenhuis na een ongeval bij een tankstation. Wanhopig probeert hij zijn familie terug te krijgen. Op zich is het verhaal zeer intrigerend voor een thriller. Maar uiteindelijk hangt alles af van de uitvoering. Hoewel het een Netflix film is, zegt dit tegenwoordig niets meer over de kwaliteit. Pas op, de recensie kan de film spoilen.

Voor Worthington is het niet zijn eerste Netflix project maar net als bij The Titan vorig jaar gaat het zeker geen hoogtepunt in zijn carrière zijn. Fractured probeert de kijker op een pad mee te nemen maar slaagt daar niet in. Doorheen de film is Ray het personage waar je sympathie voor moet hebben. Je moet hem geloven en door zijn kijk het verhaal lezen. Maar je gelooft hem niet. Dit is ook niet helemaal Worthington's fout. Hij geeft een goede performance vooral naar het einde van de film.

Vanaf een bepaald punt in de film wordt er zo fel nadruk gelegd op een bepaald element dat je eigenlijk al weet hoe het in elkaar zit. Je weet dat er een twist gaat komen maar je ruikt het al van ver. Vanaf dan heb je geen sympathie meer maar medelijden. Dat maakt de rest van de film vrij oncomfortabel omdat je nog altijd het gevoel hebt dat je Ray moet geloven. Maar dat gaat gewoon niet. Ray reageert zo extreem terwijl de rest doodnormaal lijkt. Dit had veel beter gekunnen, om de kijker meer mee te nemen in Ray's visie.

Dit kan ook grotendeels aan de regie liggen want op het einde is Worthington fantastisch. Fractured had nochtans veel in zijn voordeel. De rest van de cast was eveneens sterk met Lily Rabe die Ray's vrouw Joanne speelde, en de ziekenhuis cast. Ook de design van de omgevingen, de cinematografie en de soundtrack zorgden voor een mooi eindresultaat. Maar met zo'n sterk idee is het jammer dat de uitwerking de spanning en de twist niet konden dragen.

Uiteindelijk beïnvloedde de uitwerking toch wel het kijkplezier. Je bent constant gefrustreerd met Ray terwijl je zit te wachten op de twist. Toch is het geen compleet drama. Het is nog altijd een interessante film als je eens niet weet wat te kijken. Toch hoop ik dat we Sam Worthington snel terug zien in een film met een betere uitwerking.

★★1/2

Fractured is nu te zien op Netflix

Bastaard - Recensie