The Greatest Showman - Spoiler Review

Geïnspireerd door de verbeelding van P.T. Barnum is The Greatest Showman een originele musical die de geboorte van show business viert en het verhaal vertelt van een visionair die oprees van niets om een spektakel te creëren dat een wereldwijde sensatie zou worden.Al voor vele jaren was Hugh Jackman aan het proberen om zijn musical-project gemaakt te krijgen in Hollywood. Gekend als een geweldig musical acteur, met onder andere Les Miserables in zijn filmografie, lukte het hem uiteindelijk toch om zijn biografische musical van de grond te krijgen. Met de promotie van de film begon er echter al snel kritiek te komen op het verhaal dat de film afbeeldde. Velen klaagden dat de film het circus en bijhorende misbruik van dieren zou ophemelen en er niet genoeg kritiek was op deze verouderde praktijk. Naast deze kritieken was er ook twijfel rond de persoon Barnum die in deze film werd afgebeeld. Vele aanwijzingen tonen dat Barnum niet de vooruitstrevende en zachtaardige persoon was die in deze film wordt getoond. In het echte leven zou hij zijn performers veel meer uitgebuit hebben en vooral achter geld hebben aangezeten. Maar ondanks deze kritieken leek The Greatest Showman nog altijd af te stevenen op een groot succes met naast Hugh Jackman acteurs en actrices als Michelle Williams, Zac Efron en Zendaya én de muziek-schrijver achter LaLaLand om de nummers voor de film te schrijven.In het begin van The Greatest Showman zien we een jonge en arme P.T. Barnum de rijkelui dochter Charity ontmoeten. Na een korte introductie, begeleid door één van de vele prachtige nummers, zien we de oudere Barnum (Hugh Jackman) en Charity (Michelle Williams) samen weglopen. Het is al snel duidelijk dat het verhaal dat hier verfilmd is, een geïdealiseerde versie is van het levensverhaal van P.T. Barnum. Persoonlijk vindt ik dat dit in zo'n mate gedaan is dat men er makkelijk een andere naam op hadden kunnen plakken en de naam Barnum achterwege hadden kunnen laten. Enkel de namen van personen en plaatsen blijven nog trouw aan zijn levensverhaal. Want als er naar het verhaal gekeken wordt zonder de link te maken met Barnum, is het nog een goed verhaal. De film heeft op vele momenten wel moeite om Barnum sympathiek te maken maar het einde slaagt erin om dit weer goed te maken. Het doet zijn job goed om een inspirerend verhaal te brengen als de waarheid achter het verhaal uit gedachten wordt gehouden. De boodschap van aanvaarding is sterk aanwezig en is ook één van de redenen waarom de film op zoveel succes mag rekenen.Als een musical gaat er veel aandacht uit naar de muziek in de film. Persoonlijk kan ik zeggen dat deze muziek veel beter en motiverender werkt dan de muziek die dezelfde persoon schreef voor LaLaLand. Het nummer This is Me, dat gebracht wordt door Keala Settle en de algemene cast, wordt door velen opgevoerd als hét nummer van de film en wordt getipt om veel awards te winnen tijdens de award-shows. Het is een fantastisch nummer dat bij mij echter onderaan de ranglijst staat op een soundtrack met briljante nummers. Het voelt iets te veel als een Oscar nummer aan. Mijn persoonlijke favorieten zijn A Million Dreams en From Now On omdat deze mij persoonlijk aanspreken. En dat doet deze soundtrack goed, het beat wel een nummer voor iedereen en iedereen kan een verschillende favoriet hebben. Dat ze allemaal goed zijn is een bonus.De film zit ook vol met acteurs die een goed jaar achter de rug hebben en hier opnieuw weten te stralen. Hugh Jackman had in 2017 al een hit te pakken met Logan maar toont hier nog eens hoe veelzijdig hij wel niet is om na een dramatische superheldenfilm, de hoofdrol in een inspirerende musical te vertolken. Hoewel hij moeite heeft om Barnum sympathiek te maken, brengt hij toch enige flair tot de rol. Met Zendaya als Anne Wheeler zit er nog een tweede persoon in de cast die dit jaar al succes had met een Marvel film, als Michelle in Spiderman Homecoming. Haar performance, samen met die van Zac Efron, zorgde voor één van de mooiere verhaallijnen doorheen de film. Zac Efron begint na een mindere periode stilaan terug op het grote toneel te komen. Samen met Baywatch en The Disaster Artist heeft hij met 2017 een goed jaar achter de rug. Doorheen de film werd de performance van Efron als Phillip Carlyle, waarin hij terug betekenis in zijn leven vindt, één van mijn favoriete uit het verhaal. Michelle Williams heeft na haar hit met de Ridley Scott film All the Money in the World, opnieuw een hit te pakken. Hier heeft ze echter minder om handen maar haar performance is nog altijd even goed als in elke van haar andere films. Hetzelfde kan gezegd worden over Rebecca Ferguson, die minder haar kleine rol een grote impact had in de film.Achter het verhaal zitten enkele diepere filosofische problemen maar algemeen is dit een plezante en inspirerende film. Zelf had ik dit verhaal liever gezien zonder het gebruik van Barnum of anderzijds kon het verhaal vertelt worden uit het standpunt van Phillip en Anna waarmee de inspiratie kon behouden worden maar toch kritiek gegeven worden op Barnum. Uiteindelijk zal deze film vooral bekend blijven omwille van haar originele songs. Het is al de tweede film dit jaar, met Coco, dat mij kan bekoren met haar muziek. The Greatest Showman behoort zeker tot één van de meest entertainende films van 2017.

The Post - Non-Spoiler Review

Three Billboards Outside Ebbing, Missourri - Spoiler Review