Alias Grace - Spoiler Review

Gebaseerd op het award-winnend boek van Margaret Atwood en geïnspireerd op waargebeurde feiten, brengt Alias Grace het verhaal van Grace Marks (Sarah Gadon), een jonge, arme Ierse immigrante en dienster in Upper Canada die zichzelf, samen met stalknecht James McDermott (Kerr Logan), beschuldigd en veroordeeld ziet voor de beruchte, dubbele moord van 1843 op haar werkgever Thomas Kinnear (Paul Gross) en zijn huishoudster Nancy Montgomery (Anna Paquin). Met een overdaad aan langdradige series op tv tegenwoordig met de vele DC shows van CW zoals Arrow of Supergirl, voel ik mij tegenwoordig meer aangetrokken tot kortere reeksen of zelfs miniseries. In plaats van veel afleveringen te vullen met onbelangrijke zijverhalen, brengen zij een verhaal dat nooit afwijkt en daardoor veel intenser is. In dit soort series kunnen dan ook onderwerpen veel beter en minder verdund weergegeven worden. Met het ontstaan van websites zoals Netflix en Hulu zijn zijn dit soort series veel belangrijker geworden. Hoewel miniseries al langer ontstaan, geven deze online kanalen een vrijheid, ook aan reguliere kanalen, om thema's aan te halen waar vroeger nooit aan geraakt werd. Een serie zoals The Handmaid's Tale, eveneens een verfilming van een werk van Margaret Atwood, kan een spannend verhaal combineren met belangrijke thema's. Het moet niet meer het één of het ander zijn. In The Handmaid's Tale werden thema's rond autoritaire staten, de rol van de vrouw en seksualiteit én feministische thema's in het algemeen aangekaart maar bracht tegelijkertijd ook een intrigerend verhaal. Studio's zijn niet meer bang om dergelijke verhalen te verfilmen, alhoewel met verschillende resultaten. Alias Grace is één van deze fantastische verhalen.Aangezien het hele verhaal vertelt wordt aan de hand van flashbacks door de interviews met psycholoog Simon Jordan, gespeeld door Edward Holcroft, waarrond de serie gestructureerd is, weet de kijker al hoe het eindigt. Het is dan ook niet gemakkelijk om de spanning te behouden doorheen de afleveringen maar het wordt perfect gedaan door de informatie in brokken te geven waardoor je constant hongerig bent naar meer. Je wilt het complete plaatje kennen maar je krijgt het maar heel langzaam. Er wordt dan ook veel aandacht besteed aan de omstandigheden en de context waarin Grace leefde. Hierin begint de serie interessante thema's aan te kaarten. Het toont het leven van een arme immigrante die moet gaan werken van haar drinkende vader en beland in een wereld die ik nog nooit zo goed heb zien afgebeeld worden. Evenveel als de moorden vertelt  de serie het verhaal van een servant in een huis van de Canadese upperclass doorheen alle goede en slechte tijden. In de media worden deze verhalen meestal opgehemeld of in een goed licht gezet zoals in een serie als Downton Abbey waarbij een niet al te negatief beeld wordt gegeven of in de glamour van een Hollywood film. De focus ligt daarentegen op een jong meisje dat haar weg probeert te vinden die wereld en er uiteindelijk aan ten onder gaat.De acteerprestaties zijn niet te onderschatten. De focus ligt duidelijk op een vrouwelijk perspectief met, naast de rol van Edward Holcroft, geen enkele mannelijke hoofdrol. En dit is perfect. Het geeft een gevoel van oprechtheid en zet het apart van andere series die gaan over dienstpersoneel. Sarah Gadon geeft een zeer complexe performance met zeer beheerst en berust karakter als de oudere Grace maar een meer opgewekt en onervaren Grace in de flashbacks. Naast Sarah Gadon krijgen we een haunting performances van Rebecca Liddiard als Mary Whitney en Anna Paquin, gekend van de X-Men en True Blood franchises, als Nancy Montgomery. Beide prestaties zijn zo complementair tot de fase van Grace's leven in de serie. Andere bekende gezichten zijn Edward Holcroft, gekend van de Kingsman franchise, als Dr. Simon Jordan en Zachary Levials als Jeremiah, gekend van de serie Chuck en de Thor films.De serie blijft voor het grote deel op een vrij realistisch pad. Doorheen worden thema's zoals abortus aangehaald met de bastaard van May Whitney en haar uiteindelijke dood. Die dood treft Grace zeer zwaar en vanaf dat moment is ze nooit meer hetzelfde. Er beginnen hints te vallen, voornamelijk vanuit Dr. Jordan, dat men te maken zou hebben met een mentale ziekte of zelfs een dubbele persoonlijkheid wat Grace's schuld voor de moord in vraag zou stellen. Aan het einde begint de serie echter van de realiteit af te wijken. Na de hypnose sessie van Jeremiah weet je nog altijd niet of het nu gaat om een dubbele persoonlijkheid omwille van het trauma van Mary's dood of een possession door de geest van Mary. Dit maakte voor mij de serie nog intrigerender omdat er geen  finale antwoorden gegeven worden. Je weet niet of het nu een realistisch verhaal was of dat het meer aanleunde naar fantasy.Alias Grace biedt een intens en spannend verhaal met sterke, belangrijke thema's en is weeral een briljante verfilming van een boek van Margaret Atwood. De show bevat een fantastische cast die het verhaal leven in blaast. Hoewel het einde sommige kijkers teleur kan stellen, is de reis ernaartoe de moeite waard. Ik geef de serie een verdiende 9.5/10. Hoewel origineel uitgezonden werd op CBC, is de serie nu te vinden op Netflix.

The Snowman - Spoiler Review

1922 - Spoiler Review